גולש/ת יקר/ה, הדפדפן בו את/ה גולש/ת (internet explorer) אינו מעודכן ואינו נתמך יותר. אתר זה נבנה בהתאמה לתצוגה בדפדפנים מודרניים. למידע נוסף ולשדרוג הדפדפן, לחץ/י כאן 
השימוש בדפדפן מיושן עלול לפגוע בחוויית הגלישה ולחשוף את המשתמש בו לסיכוני אבטחה חמורים, ומומלץ לעדכן בהקדם האפשרי.

איך המשרד שלנו יראה ב-2021?

שנת 2020 לימדה רבים מאיתנו לא מעט דברים על עבודה מהבית. למרות החסרונות הברורים (הסחות דעת, מחסור בפרטיות ורעש), עבור רבים העבודה מהבית התגלתה כנוחה מאוד – אין צורך לעמוד בפקקים, את ארוחת הצהריים אפשר לאכול בבית, וגם הגמישות בשעות העבודה מתאימה לאורח חייהם של אנשים רבים. 

לכן, כדי לחזור לשגרת עבודה במשרד, המעסיקים היום צריכים לחשוב על דרכים יצירתיות שיהפכו את המשרד לסביבת עבודה מפתה יותר. הטרנדים הצפויים בתחום עיצוב משרדים וחללי עבודה לשנת 2021 משקפים היטב מגמה זו.

המראה הביתי

זה מסתמן כאחד הטרנדים המובילים ביותר של שנת 2021. במקום המראה המודרני והמינימליסטי של השנים האחרונות, אנחנו צפויים לראות יותר ויותר עיצוב שנועד לגרום לנו להרגיש "כמו בבית". מה זה אומר? בדיוק ההפך ממראה קר ומתוחכם מדי:

ריהוט איכותי: אם בעבר הסתפקנו בריהוט משרדי גנרי שלא נועד לשרת אותנו לשנים ארוכות, הרי כעת הנטייה היא לחזור דווקא לרהיטים איכותיים. הדגש הוא בבחירת ריהוט משרדי מחומרי גלם איכותיים, ויצירת סביבת עבודה נוחה התומכת בעובד בשעות העבודה הארוכות.

התאמה אישית: הטרנד החדש מכיר בכך שכדי שיהיה לנו נוח "כמו בבית" צריכה להיות לנו אפשרות להתאים את הסביבה לצרכים שלנו באופן מקסימלי.
גם הריהוט המשרדי שאותו נבחר נדרש לעמוד בציפייה הזאת, ואכן היום יש אפשרויות מגוונות בתחום זה. כסאות משרדייםכסאות מחשב וכסאות מנהלים ניתנים לכוונון מדויק באמצעות מנגנונים דינאמיים מתקדמים, שולחנות משרדיים רבים כוללים גם מנגנוני התאמת גובה המאפשרים עבודה בעמידה, וריהוט משרדי מודולרי מאפשר יצירת סביבות עבודה משתנות לפי הצורך.

שדרוג החללים הציבוריים: אומנם בתקופת הקורונה אנחנו משתדלים לצמצם התקהלויות מיותרות, אך החללים ציבוריים במקום העבודה עדיין חשובים ומשמשים את כל העובדים. בהקבלה למושגים ביתיים אפשר להתייחס לחללים הציבוריים בתור ה"סלון" של המשרד, ובתור שכזה חשוב להשקיע בעיצוב שלו.
כך למשל מקומות עבודה רבים יוצרים פינות ישיבה מעוצבות בהן העובדים יכולים לקחת כמה דקות של שקט ורגיעה, וגם אזור המטבחון מעוצב מחדש ומאובזר במטרה לספק סביבת עבודה שלא חסר בה דבר.

המודל ההיברידי

אי אפשר להתעלם מכך שעולם העבודה לא יחזור להיות מה שהיה. עובדים ומעסיקים מכירים ביתרונות שיכולות להיות לעבודה מהבית, ובמקביל לכך מעריכים את החשיבות שיש לסביבת עבודה משרדית מסודרת. לכן, גם עיצוב המשרד צריך להסתגל למגמות החדשות הללו, ולאמץ גישה גמישה שתאפשר דרך עבודה היברידית – שילוב של עבודה מהבית ועבודה מהמשרד. כדי להשיג מטרה זו, בעת עיצוב המשרד צריך להתחשב בשני גורמים עיקריים:

פינות עבודה משותפות: בעידן החדש עובדים רבים עשויים לחלוק את אותה פינת העבודה רק בזמנים שונים, בייחוד כאשר מדובר במשרדים קטנים המוגבלים במקום. כל עובד עשוי להגיע למשרד בימים אחרים, ולהתחבר לעמדת עבודה משותפת באמצעות שם משתמש אחר, או באמצעות חיבור המחשב הנייד האישי שלו. אך כדי שמצב זה יהיה אפשרי, חשוב לעצב את פינת העבודה כך שלכל עובד יהיה גם שטח פרטי משלו. זאת יכולה להיות יחידת מגירות אישית או ארון אחסון משלו, ומומלץ לשוחח על כך עם העובדים ולשמוע את חוות דעתם בנושא.

אפשרויות התאמה לצרכים שונים: השינויים התכופים בכוח האדם, ושיתוף סביבות העבודה, מחייב את המעסיקים לקחת בחשבון צרכים שונים. כדי שיהיה אפשר לבצע את ההתאמות הנדרשות, חשוב לבחור בריהוט הכולל אפשרויות כוונון והתאמה מקסימליות. גם עמדות העבודה צריכות להיות בעלות ממדים מספקים ולכלול מספיק מקומות אחסון לכל העובדים העושים בהן שימוש.

עיצוב ידידותי לסביבה

כאן חשוב לציין כי נושא הקיימות איננו עוד "טרנד" חולף. זוהי דרך חיים שצפויה להיות יותר ויותר מורגשת בשנים הקרובות. כאשר מדובר בבנייה של משרדים חדשים היא נוגעת כבר לנושא תכנון המבנה ובחירת חומרי הבנייה, אך גם כאשר מדובר בעיצוב מחדש של משרד קיים, בהחלט יש לה מקום:

בחירת חומרים איכותיים: לצד בחירת חומרי בנייה ידידותיים לסביבה, עיצוב בר-קיימא קשור גם לבחירה שלנו ברהיטים. המטרה היא לבחור ריהוט משרדי איכותי ועמיד שיוכל ללוות את עובדי המשרד לאורך שנים, ובעת הצורך גם להימכר ולעבור לידיים אחרות. לריהוט איכותי תמיד יהיה ביקוש, וכך אנו תורמים לצמצום הפסולת ומעודדים שימוש חוזר.

עידוד קיימות: לצד מחזור של רהיטים וחפצים, למקום העבודה יכולה להיות השפעה משמעותית על העובדים ועל דרך חייהם גם מחוץ למשרד. כדי לעורר את המודעות לחשיבות המחזור לדוגמה, ניתן להציב במשרד מכליות לאיסוף בקבוקים וסוללות. אפשרות נוספת היא לצמצם את השימוש בכלים חד-פעמיים ולצייד את המשרד בכלים רב פעמיים נאים ומושכים לשימוש העובדים.

אור טבעי: אמנם נראה כי כבר התרגלנו לאור הבוהק של הנורות והמסכים, אך במידת האפשר מומלץ בכל זאת להיעזר באור טבעי ככל האפשר. משרדים בעלי חלונות יכולים לעצב את המשרד באופן העושה שימוש יעיל באור השמש וכך גם לשפר את מצב הרוח של העובדים ולחסוך בהוצאות חשמל במשך היום.

שילוב צמחייה – זהו אולי אחד מהטרנדים המזוהים ביותר עם תקופת הקורונה – אם אי אפשר לצאת לטבע, נכניס חלק ממנו אלינו לבית. או למשרד. 
גם אם אין במשרד מספיק תאורה טבעית ותנאים אידיאליים לצמחיה עשירה, עדיין ניתן לשלב צמחים עמידים במיוחד, כדוגמת זמיה קוקוס או סנסיוורה, אשר יעניקו למשרד חיות, שמחת חיים ויש הטוענים – יתרמו גם לאיכות האוויר במשרד. מה שבטוח – עציצים עשירים בצמחייה טבעית יתרמו רבות לאווירה ולמצב הרוח.

המשרד שלנו הולך להיות  ירוק יותר

שיטת ה-open space חוזרת?

אחת מהשפעות מגפת הקורונה, היא הצורך לשמור על מרחק חברתי זה מזה. יחד עם זאת, כדי לשמור על יחסי עבודה תקינים, חשוב בכל זאת לאפשר קשר ישיר בין עמיתים. כדי להשיג מטרה זו, אחד הפתרונות הוא חזרה לשיטת ה-open space, אולם בגרסא משופרת – מצד אחד עמדות אישיות לכל עובד, או קבוצת עובדים, ולצידן חלל מרכזי פתוח ומעוצב שישמש למנוחה, התרועעות עם חברים ואף לקיום ישיבות צוות.

כדי שמרחב ה – Open space אכן יאפשר עבודה יעילה, כדאי לשים לב לדברים הבאים:

התמודדות עם רעש: גם אם אנחנו לא מודעים לזה, כל אחד מאתנו עושה "רעשי עבודה" משלו. זה יכול להיות רעש המקלדת, צליל הרמקולים או שיחות עם עמיתים אחרים. לעיתים אנחנו אפילו מדברים, או מזמזמים, לעצמנו במהלך העבודה בלי שנשים לב. כל אלו עלולים ליצור סביבת עבודה המעמיסה על החושים שלנו, ויכולה לפגוע בשגרת העבודה ובפרודוקטיביות. לכן, אפשר להיעזר באמצעים כגון מסכי בידוד רעש בין עמדה לעמדה, או שילוב מחיצות אקוסטיות שיסייעו למיסוך הרעשים.

יצירת מרחב אישי: בתוך ה-open space – חשוב לאפשר לכל עובד ליצור לעצמו עמדת עבודה נעימה משלו. ניתן ליצור עמדה זו באמצעות ארגון חכם של השולחנות במרחב, וכמובן בחירת פריטי ריהוט איכותיים המאפשרים כוונון והתאמה לצרכים של כל עובד.

תאורה: אחד היתרונות של שיטת ה-open space היא אפשרות השימוש באור טבעי החודר דרך החלונות החיצוניים להארת כל חלל העבודה באופן שווה. אור שמש טבעי תורם למראה האסתטי של המשרד, והוא בעל השפעה חיובית גם על תחושת הרווחה של העובדים. אך כדי לתעל את המשאב היקר הזה חשוב לתכנן היטב את הצבת עמדות העבודה ובמידת הצורך גם להתייעץ עם מומחים בתחום.

לסיכום, השינויים הרבים שחווינו בשנה האחרונה צפויים להשפיע גם על סביבת העבודה שלנו. מגמה אחת כבר ברורה – כדי להעלות את יעילות העובדים במשרד יש לספק להם תנאי עבודה אופטימליים, סביבה נעימה וריהוט איכותי המותאם לצרכים שלהם, או במילים אחרות – לעזור להם להרגיש בבית גם במשרד.