גולש/ת יקר/ה, הדפדפן בו את/ה גולש/ת (internet explorer) אינו מעודכן ואינו נתמך יותר. אתר זה נבנה בהתאמה לתצוגה בדפדפנים מודרניים. למידע נוסף ולשדרוג הדפדפן, לחץ/י כאן 
השימוש בדפדפן מיושן עלול לפגוע בחוויית הגלישה ולחשוף את המשתמש בו לסיכוני אבטחה חמורים, ומומלץ לעדכן בהקדם האפשרי.

עיצוב משרד ביופילי – המדריך השימושי

אנו בנויים בבסיסנו להיות בקשר עם הטבע, ומחקרים רבים אכן מעידים על כך שהשהיה בטבע תורמת לבריאותנו הגופנית והנפשית, בעוד שההיפך – התנתקות מוחלטת מכל מה שטבעי, גורמת לסטרס ובעיות בריאות שונות.

אין פלא איפה שסביבת עבודה המאפשרת מגע עם הטבע, או מחקה אותו באופן מוצלח, משפרת את רווחת העובדים, רמות האנרגיה והיצירתיות שלהם, ושביעות רצונם ממקום העבודה. 

במאמר זה ניתן 10 עצות שימושיות כיצד אפשר להתאים את המשרד לטבענו הביופילי (ביו=טבע, פילי=אהבה). וכמובן – למרות שכאן נתמקד בסביבה המשרדית, אותם הכללים מתאימים גם לכל חלל ציבורי אחר, או למבני מגורים.

10 צעדים למשרד ביופילי

  1.  אור טבעי

כשאנחנו נמצאים בחוץ התאורה לעולם אינה אחידה – עוצמת וזווית האור משתנים לאורך שעות היממה, ואנחנו עוברים בין אזורים מוארים ומוצלים.
לעומת זאת במרבית המשרדים התאורה הינה אחידה לכל אורך היום ובכל רחבי המשרד, בצורה שאינה טבעית לנו ואף מעלה את שיעור העייפות והדיכאון בקרב העובדים.

מה ניתן לעשות בנושא? ההעדפה הברורה תהיה לעשות שימוש בתאורה טבעית בכל מקום שניתן – לפתוח חלונות (במידה ויש שמש ישירה ניתן לסנן אותה באמצעות זגוגית מתאימה, או וילון בשקיפות חלקית), ולתכנן את המשרד כך שכמה שפחות אלמנטים יחסמו את זרימת האור הטבעי. לשם כך ניתן למשל להשתמש במחיצות משרדיות נמוכות יותר, מחיצות שקופות, ועוד.

אם אין אפשרות לתאורה טבעית רצוי להעדיף תאורה ביו דינמית המחקה את אור היום הטבעי ותורמת לרווחת העובדים – פיזית ונפשית כאחד.
כמו כן מומלץ לתת לעובדים אפשרות התאמת התאורה לפי צרכיהם באמצעות תאורה שולחנית אישית, ולשנות את תנאי התאורה בין החללים השונים ברחבי המשרד.

2. צאו החוצה (או הכניסו את החוץ פנימה)

מחקרים מראים שמספיקה שהייהבטבע למשך כ-5 עד 20 דקות כדי לשפר את מצב הרוח, ולהעלות את רמות האנרגיה והיצירתיות.
מה עושים?
יוצאים החוצה ככל הניתן – נסו למשל לשלב פגישות עבודה תוך כדי טיול בפארק, או בפינת ההתרגעות במרפסת. נצלו וטפחו כל שטח חוץ אפשרי – מרפסת, חצר, או פטיו, את כל אלו ניתן לנצל באמצעות ריהוט חוץ מתאים ושילוב של צמחיה לרווחת העובדים.

שלבו אלמנטים ביופיליים כגון: צמחיה, חומרים טבעיים, זרימת מים ותאורה משתנה במסלולי מעבר במשרד בהם יש תנועה רבה. כך יותר אנשים יחשפו אליהם, גם אם לפרקי זמן קצרים (אך בכל זאת מועילים!).

חללים ציבוריים – הזדמנות להתרעננות ירוקה בדרך מפה לשם ובחזרה

3. העדיפו חומרים וצבעים טבעיים

השתדלו להמעיט ככל הניתן בחומרים סינטטיים ולהמירם בחומרים טבעיים – החל מהפרטים הקטנים ביותר, כגון כוסות הפלסטיק החד פעמיות, ועד לפרטי ריהוט משרדי, דקורציה, וחיפויים שונים.
כך למשל העדיפו חיפויי אבן טבעית או עץ, ריהוט מעץ מלא, טקסטיל מחומרים טבעיים וכן הלאה.
אין הכוונה לרהט את כל המשרד רק בריהוט מחומרים טבעיים, שכן פתרון זה לרוב אינו פרקטי מבחינה תקציבית, אבל בהחלט מומלץ לבחור בחומרים טבעיים כגון: עץ מלא, פורניר, במבוק, ראטן, עור, או שיש עבור אלמנטים מרכזיים בחלל כגון: דלפק קבלה, שולחנות קפה, פינת המתנה, ושולחנות הקפיטריה

גם לשימוש בגוונים טבעיים יש השפעה מרגיעה. גוונים טבעיים לצורך העניין הינם כל הגוונים אותם ניתן למצוא באופן טבעי בטבע (צבעים זרחניים למשל מחוץ לתחום), עם העדפה מסוימת לגוונים של ירוק וכחול.

4. עציצים

עציצים הם אולי האלמנט שהכי מזוהה עם העיצוב הביופילי, ולא בכדי. באמצעות שילוב צמחיה אנו מכניסים את הטבע אלינו למשרד, גם אם הוא ממוקם בטבורה של עיר סואנת.
הוכח במחקרים כי קרבה לצמחים מגבירה את החוסן הגופני, מפחיתה לחץ ועוזרת להילחם בעייפות קוגניטיבית (שימו לב שאחרי פרק זמן של בהיה במחשב, העיניים שלנו יחפשו "באופן טבעי" את העציץ הקרוב). כך למשל מחקרים הוכח כי נוכחות חלון המשקיף לנוף ירוק, או צמחייה בחדר האשפוז, מעודדים ומאיצים תהליכי החלמה במאושפזים בבתי החולים (ואולי מכאן המנהג להביא פרחים).
מעבר לאפקט הפסיכולוגי המיטיב, הצמחיה גם סופחת אליה רעלנים מהאוויר ומשפרת את איכות האוויר ורמת הלחות שבו.

אז מה עושים?
מכניסים שפע עציצים למשרד וסביבתו, במיגוון רחב של סוגים, גבהים וצבעים. רצוי לשלב גם צמחיה פורחת וצמחי תבלין מפיצי ניחוח.
גם אם המשרד חשוך, קיימים צמחים עמידים מאוד לתנאי תאורה חשוכים כגון זמיה קוקוס וסנסיוונה, ובמידת הצורך ניתן להוסיף גם חיזוק על ידי שימוש בנורות גדילה מיוחדות באיזורי הצמחיה.

צמח הסנסיוורה עמיד ביותר לתנאים "קשוחים" ויכול לצמוח גם באיזורים מוצלים. רק להיזהר לא להשקות יותר מדי.

אפשר ורצוי לשלב את הצמחיה גם ישירות באיזור העבודה – עציץ קטן בכל עמדת עבודה, ושימוש יצירתי במחיצות ירוקות כדי להפריד חללי עבודה. את המחיצות ניתן להרכיב עצמאית וללא היגררות לעלויות מיותרות על ידי שימוש בכוננית משרדית, אשר על מדפיה ניתן להעמיס עציצים, כמו גם פרטי דקורציה שונים (גם כאן, עם עדיפות לחומרים טבעיים).

גם עציץ קטן על שולחן משרדי עושה הבדל גדול

6. שלבו מים, רצוי זורמים

מים הינם אלמנט טבעי התורם להפחתת לחצים, שיפור מצב הרוח, יכולת הריכוז והיצירתיות.
מומלץ לשלב מים ככל הניתן – החל ממזרקות (יש גם קטנות אותן ניתן לרכוש בכל משתלה), תעלות ובריכות מים. גם אקווריום יעשה עבודה טובה מאוד, ואפילו ואזות שקופות מלאות במים עם צמחיה.
כאשר המים זורמים מתווסף לנוכחותם המרגיעה ערך נוסף, שכן גם קולות הפיכפוך וזרימת המים מוכחים כמרגיעים ביותר.

7. ריח

לחשיפה לריחות טבעיים של צמחים יש אפקט מרגיע והם אף יכולים להועיל, לפי מחקרים מסויימים, למערכת החיסון. שלבו בצמחיית המשרד גם צמחי תבלין, וצמחים עם פריחה מעלת ניחוח.
ניתן גם  לנדף שמנים אתריים טבעיים במכשיר מיוחד לנידוף שמנים, אותו ניתן לרכוש כמעט בכל בית טבע.
למרות ההשפעה המיטיבה של ריחות טבעיים, חשוב לשים את השמנים במשורה, כי ניחוח חזק מדי עלול לגרום לכאב ראש ולעורר אי נוחות. בנוסף מומלץ להפעיל את מכשיר הנידוף לפרקי זמן קצובים ולא באופן רציף כל היום, יותר כדי לדמות משב רוח רענן עם ניחוחות צמחיה. דינאמיות ושינויים בסביבה הינם חלק חשוב בתכנון הביופילי של המשרד, כשם שבטבע התנאים משתנים כל הזמן – תנאי הלחות, האור, משב רוח, ניחוח חולף.

8. צורות ותבניות ביומורפיות

קיימות בטבע לא מעט תבניות החוזרות על עצמן, העין שלנו מורגלת אליהן והן משרות עלינו רגיעה. כך למשל דוגמאות משושים (כוורות דבורים), פרקטלים (הסתעפויות ענפי עצים), תבנית קשקשים ועוד. מומלץ להרבות בשימוש בתבניות אלו בעיצוב ודקורציית המשרד.

סדיקת לוח פרספקט ע"י העברת מתח גבוה יוצרת תבנית פרקטלית המוכרת לנו היטב
Bert Hickman, Attribution, via Wikimedia Commons

9. נוף טבעי (או כמה שיותר קרוב לכך)

אנחנו מגיבים בעוצמה רבה יותר למראות טבעיים מאשר מלאכותיים – הם מפעילים יותר רצפטורים של הנאה במוח, ועוזרים לנו להרגיע את העיניים מאורות המסך ולהילחם בעייפות קוגניטיבית. אם התברכתם בנוף טבעי מחלונות המשרד כל מה שנותר לכם הוא לפתוח חלון ולאפשר לעין להתרגע למראה הנוף. כמובן שההעדפה היא לנוף טבעי ולא עירוני, ובמיוחד כזה המשלב בתוכו מקור מים נקיים כגון ים, נחל, או אגם (די נדיר במחוזותינו). אולם גם עץ עירוני הנשקף מהחלון בהחלט יעשה עבודה לא רעה בכלל, וגם נוף עירוני לחלוטין עדיף על פני שום נוף בכלל.
נסו לתכנן את המשרד כך שהנוף ייחשף, רצוי גם בישיבה, מכמה שיותר עמדות עבודה, אך יחד עם זאת היזהרו מסינוור יתר ובמידת הצורך התקינו חלונות הצללה מונעי סינוור.
במידה ולא התברכתם בנוף טבעי גם לטבע מדומה קיים ערך, בין אם על ידי תמונות נוף מעניינות, מסכי ווידאו המקרינים נופים טבעיים, אלמנט של מים זורמים, וכמובן גולת הכותרת של העיצוב הביופילי – עציצים וקירות ירוקים.


10. בעלי חיים

על ההשפעות המיטיבות של קשר בלתי אמצעי עם בעלי חיים כבר נכתב רבות. נכון שבסביבה המשרדית יותר קשה לשלב בעלי חיים, אבל גם אקווריום או בריכת דגים בהחלט יעשו את העבודה, ויש מקומות עבודה שאף מאפשרים לעובדים להביא אתם את חיות המחמד – החלום הוורוד של כל כלב (ובעליו).

לסיכום

היום כבר ברור יותר ויותר כי עיצוב ביופילי אינו מותרות, אלא חשוב לבריאותנו ורווחתנו הנפשית. 
בעידן שבו ההון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר לכל עסק, נראה ברור כי המגמה של המשרד הביופילי רק תלך ותתחזק גם בהמשך, וגם לכם כדאי להצטרף אליה. 

לחצו כאן כדי לקרוא על דרכים לשיפור היצירתיות במשרד