גולש/ת יקר/ה, הדפדפן בו את/ה גולש/ת (internet explorer) אינו מעודכן ואינו נתמך יותר. אתר זה נבנה בהתאמה לתצוגה בדפדפנים מודרניים. למידע נוסף ולשדרוג הדפדפן, לחץ/י כאן 
השימוש בדפדפן מיושן עלול לפגוע בחוויית הגלישה ולחשוף את המשתמש בו לסיכוני אבטחה חמורים, ומומלץ לעדכן בהקדם האפשרי.

כיצד עיצוב המשרד יכול לתרום לבריאות העובדים

גישות לעיצוב המשרד עברו אבולוציה בעשרות השנים האחרונות – בעוד שבעבר הדרישה הייתה למשרדים ממוקדי-עבודה ופונקציונליים, הרי שכיום המצב שונה לחלוטין ויותר ויותר משרדים הופכים להיות ממוקדי-עובדים.כיצד עיצוב המשרד יכול לתרום לבריאות העובדים

מנהלים השכילו להבין שככל שהמשרד מעוצב לטובת רווחתם הפיזית והנפשית של העובדים, ומאפשר אינטראקציה בין-אישית מגוונת, כך העובדים מרוצים יותר ממקום העבודה, ובעלי אנרגיה ופרודוקטיביות גבוהות.

איך עיצוב המשרד תורם לבריאות העובדים, ומה חשוב לשלב במשרד המודרני? לפניכם מספר נקודות שכדאי לתת עליהם את הדעת.


אור טבעי

לתאורה טבעית יש תפקיד חשוב בכל הנוגע לבריאות העובדים. אור טבעי, המגיע מחלונות המשרד, יכול להפחית באופן משמעותי בעיות כמו כאבי ראש ושחיקה של העיניים.

לפי מחקרים, עובדים החשופים לאור טבעי ישנים טוב יותר בלילה ורמות הפרודוקטיביות שלהם בעבודה עולות.

כשזה מגיע לעיצוב משרד, כדאי לדאוג שכל שולחנות העבודה וחללי הפגישות ממוקמים בקרבה לחלונות המשקיפים החוצה. במידת האפשר, מומלץ אף לשלב קירות זכוכית כדי לקבל תאורה טבעית מקסימלית גם בחללים פנימיים.

אם המשרד לא חשוף לאור טבעי, או ללא חלונות גדולים, מומלץ להשקיע במנורות מעוצבות ובנורות המפיקות אור רך הקרוב ככל האפשר לתאורה טבעית.

חלל מואר היטב יעזור לעובדים להישאר מפוקסים, בעוד חללים שאינם מוארים כיאות יכולים להביא לתחושות שעמום, דכדוך ועייפות, וכן לפגוע בראייה.

תאורה טבעית במשרד

בסופו של דבר – אין תחליף לתאורה טבעית


ריהוט ארגונומי

יושבנות הינה הרעה החולה של המאה ה – 21, והיא מקושרת לבעיות בריאותיות רבות כגון: התפתחות כאבים אורטופדיים שונים, עליה במשקל, עליה בסיכוי ללקות במחלות כרוניות שונות ועוד.

כדי להפחית מנזקי היושבנות יש לעודד את העובדים להימנע מישיבה סטטית ממושכת. לשם כך מומלץ לעצב את החלל המשרדי כך שלעובד תהיה יכולת תנועה ותזוזה חופשית במהלך העבודה. יש לעודד את העובדים לקום מדי חצי שעה להתמתחות או הליכה קצרה, ולקדם ככל הניתן תרבות ארגונית פעילה – למשל, פגישות תוך כדי הליכה משותפת בפארק, הפסקות צהריים מחוץ למשרד, ועוד.

גם לשימוש בכסאות משרדיים ארגונומיים יש חשיבות רבה בכל הנוגע לשמירה על בריאות העובדים.
כסא מחשב אורטופדי המכוונן היטב לפי מבנה גופו של היושב בו מסייע לפיזור עומסים נכון יותר על הגוף, למניעת דלקות וכאבים אורטופדיים, ואף מפחית את סיכויים ללקות בדלקת בשורש כף היד (הלא היא תסמונת התעלה הקרפלית – המזוהה כמחלתם של אנשי ההייטק. טיפים כיצד למנוע אותה ניתן למצוא במאמר הזה).

מומלץ לבחור בכסא מחשב בעל מנגנון נדנוד א-סינכרוני, המסייע אף הוא להגברת התנועתיות גם בישיבה.

גם שילוב של עמדות עמידה הוכח כיעיל במיוחד במאבק נגד נזקי היושבנות. כשעובדים בעמידה, זרימת הדם משתפרת והגוף נמצא בתנועה תמידית. עמדות עבודה בעמידה מסייעות להורדה במשקל, מפחיתות כאבים גופניים וכן מעלות את האנרגיות והפרודוקטיביות.


עיצוב משרד "ביופולי" עם חיבור עמוק לטבע

לחץ הוא חלק כמעט בלתי נפרד מעולם העבודה המודרני, הרווי בדד-ליינים ותחרותיות רבה. עיצוב משרד בדגש על חיבור לטבע יכול לתרום להפחתה משמעותית של לחץ העובדים – גם אם מדובר על משרד תוסס ועסוק.

שילוב של עציצים במשרד מספק אווירה ירוקה וטבעית יותר, משפיע על תחושת הרוגע של העובדים, משפר את מצב הרוח ואף מטהר את האוויר.
גם שימוש בחומרים טבעיים לריהוט – כמו עץ טבעי או אבן – יכול לתרום לתחושה הטבעית במשרד, לעזור להפיג מתחים ולשפר את הפרודוקטיביות.

לבסוף, מומלץ לשלב מוטיבים עיצוביים הנוגעים לטבע, כמו שימוש בגוונים או טקסטורות טבעיים, שילוב אלמנטים עם זרימת מים (למשל מזרקה, או אקווריום), ואפילו חיות מחמד – כולם תורמים לתחושת הרווחה והרוגע במשרד. עוד על עיצוב משרד ביופילי ניתן לקרוא פה.


משרד ירוק - ביופילי

מה שיותר ירוק יותר טוב


עיצוב חללי עבודה מגוונים

אנשים שעובדים במשרד מבלים ימים שלמים וארוכים באותו החלל. יש לכך גם השפעה בריאותית-פיזית (הישיבה הממושכת באותו מקום, שיכולה להביא לכאבים גופניים), וכן השלכות מנטליות כגון שעמום, דכדוך ובדידות.

משרד מודרני צריך לעודד את העובד לנוע ממקום למקום, לשנות תנוחות ישיבה ולהתרועע עם אחרים. משרד הכולל מספר חללי עבודה מאפשר לעובדים לגוון את סביבת העבודה שלהם בהתאם לצרכיהם ומצב רוחם, לנוע מחלל לחלל וכך לא להרגיש "תקועים" בחלל אחד.

כשלעובדים יש אופציות לבחור מתוכן, הם יכולים להעשיר את יום העבודה שלהם, לצאת מהקופסה, להכיר עובדים נוספים ואף ליצור אינטראקציות חדשות ושיתופי פעולה מוצלחים.

מומלץ לשלב כמה חללים עם מטרות שונות, למשל: חדרים שקטים, חדרים לעבודה משותפת, חללים חברתיים, אופן-ספייס וכן חדרים פרטיים.

שילוב חדרי מנוחה במשרד יכול לתרום גם כן לבריאות העובדים, ולסייע ליצירת אינטראקציות חברתיות והגברת היצירתיות. חללים כגון: חדרי כושר, גינות, מרפסות, גגות ירוקים, חדרי משחק, או חללי מנוחה שקטים, מאפשרים לעובדים להתרענן מהעבודה, לצאת להפסקה מנטלית קלה, להפחית לחצים ולהחזיר אותם לעבודה בכוחות מחודשים.

ניתן לעצב חללים כאלו עם ספות, פופים, כורסאות למשרד, כסאות המתנה, ערסלים וצבעים שמחים, שיתרמו למצב הרוח וליצירתיות.

על דרכים נוספות לשיפור היצירתיות במשרד ניתן לקרוא פה

חללי עבודה מגוונים

חללי עבודה מגוונים תורמים לשיפור מצב הרוח והפרודוקטיביות


לסיכום

עובדים שוהים בממוצע יותר משליש מהיום שלהם במשרד. לעיצוב המשרד יש תפקיד חשוב בשמירה על בריאותם המנטלית והפיזית, והוא בעל השפעה מהותית על מצב הרוח והפרודוקטיביות שלהם.

עיצוב משרד ששם את הדגש על העובד מביא למורל צוותי טוב יותר, תקשורת חזקה יותר ומצב רוח כללי חיובי יותר, דבר התורם גם לבריאותם של העובדים, וגם מסייע ליצירת ארגון חזק ופרודוקטיבי יותר לאורך זמן.

נציגי חברת 2sit ישמחו לעזור לכם לתכנן ולרהט את המשרד החדש שלכם, במיטב הריהוט המשרדי הארגונומי ובהתאם למגמות המתקדמות ביותר בתחום.
מוזמנים ליצור אתנו קשר בטלפון 03-613-8844, או לבקר באולם התצוגה שלנו בכתובת ששת הימים 10 בני ברק (מול קניון איילון, רמת גן).