גולש/ת יקר/ה, הדפדפן בו את/ה גולש/ת (internet explorer) אינו מעודכן ואינו נתמך יותר. אתר זה נבנה בהתאמה לתצוגה בדפדפנים מודרניים. למידע נוסף ולשדרוג הדפדפן, לחץ/י כאן 
השימוש בדפדפן מיושן עלול לפגוע בחוויית הגלישה ולחשוף את המשתמש בו לסיכוני אבטחה חמורים, ומומלץ לעדכן בהקדם האפשרי.

כסאות משרדיים – סיפורו של כסא

המהפכה התעשייתית, שהתחוללה בין אמצע המאה ה-18 עד אמצע המאה ה-19, הכניסה לחיינו דברים רבים שנראו לא הגיוניים עד אז. אם אלו הרכבות שהתפתחו עם המצאת מנוע הקיטור, המסחר הבינלאומי שצמח במהירות, ובל נשכח את הפחתת אחוז האוכלוסייה שעבד בחקלאות, התחום המקובל ביותר עד אז, דבר שהוביל לתהליך העיור.

ככל שיותר אנשים עברו לערים גדולות ויותר חברות התרחבו והפכו למסחריות יותר, נולד הצורך בעבודות אדמיניסטרטיביות שונות שנעשו לרוב בסביבה משרדית. עם ההבנה שזמן שווה כסף וכסף שווה זמן, הצורך בשעות ישיבה מרובות מול חשבוניות, ניירות ומסמכים גדל, ומעסיקים הבינו שהם צריכים ליצור תנאים טובים יותר לעובדיהם. המודעות לסביבת עבודה נוחה ויעילה גדלה.

כך נוצר הכסא המשרדי המודרני הראשון, על ידי הממציא האמריקאי תומאס א.וורן. אחרי שוורן סיים את הסקיצה של הכסא עליו הוא חלם, הוא פנה לחברת כסאות בניו-יורק על מנת לתת לעיצובו חיים. הכסא הוצג לראשונה בתערוכה בלונדון, בשנת 1851. הכסא אמנם לא כלל משענת עם תמיכה לגב התחתון, זו הצטרפה למהפכה המשרדית מאוחר יותר, אך הוא כן כלל הרבה מהדברים שאנו רואים בכיסאות משרדיים היום – משענות לידיים, יכולת הטייה וגלגלים.

למעשה, אבי תורת האבולוציה, צ'ארלס דארווין, היה אחד מהראשונים להשתמש בגלגלים במשרדו, כאשר רצה ליעל את עבודתו ולהגיע במהירות לדגימות שהונחו ברחבי המעבדה שלו. מכיוון שבזמנו הכסאות היו נבנים עם רגליים קבועות בלבד, הוא הוסיף גלגלים על דעת עצמו ובכך יצר לעצמו מעין כסא משרדי.

מחוץ לארצות הברית כסאות משרדיים לא התקבלו בידיים פתוחות. נטען כי הם נוחים מידי, ודווקא מושבים נוקשים הם אלו שגורמים לעובדים להפגין מוסר עבודה וכח רצון בזכות הישיבה הזקופה שהם מקנים.


עוד כסא משרדי נולד בשנת 1904, בידי האדריכל פרנק לויד רייט. הכסא קיבל במהרה את הכינוי "כסא ההתאבדות" בגלל נטייתו להתהפך בקלות, תכונה שהעובדים לא חיבבו במיוחד.

משענת היד נתקלה גם היא בקשיים בהתחלה, שכן עובדים רבים לא יכלו להתקרב לשולחנם בגללה. דבר זה הפך את המשענת ללא יעילה ולכן בתחילת המסע של הכסאות המשרדיים, הרבה מהם נבנו בלעדיה. למזלנו, בסופו של דבר המשענות ניצלו בזכות הטכנולוגיה שאיפשרה לכוון אותן ובזכות העובדה שהן מועילות לבריאות, וכך כסאות משרדיים נוחים עם גלגלים התפשטו ברחבי העולם וכעת ניתן למצוא אותם כמעט בכל מקום בעולם.

בחלוף השנים נוספו עיצובים, חידושים ושיפורים לכסאות המשרדיים. קחו לדוגמא את הכסא מדגם איירון מבית המותג הרמן מילר שנוצר בתחילת שנות ה90. זו הייתה התקופה של תחילת עידן האינטרנט בפריסה רחבה ונגישה לכל בית, בה צמחו חברות וסטארטאפים על ימין ועל שמאל, ועם זה, צמח גם הצורך בנוחות מקסימלית בעבודה מרובה מול המחשב. הרמן מילר הוציאו כסא בעיצוב חדש, בו במקום הספוג מכוסה הבד אליו התרגלנו, ישנה רשת. הרשת מספקת אוורור שמקל עלינו בימים החמים ויוצרת תמיכה מותאמת לגב, שכן הרשת מקבלת את צורתו. גם הגרסה הזאת עברה שיפורים וכעת נמכרים אביזרים נלווים שמשפרים את התמיכה הלומברית בגב.

בימינו, כל אדם יכול להתאים לעצמו כסא משרדי לא רק בזכות הפרמטרים של הכסא עצמו, אלא גם בהתחשב בנתונים האישיים שלו – משקל, גובה, משך הישיבה ותנוחת ישיבה מועדפת. בנוסף, ניתן לבחור ממגוון של סגנונות אופנתיים, בדים צבעוניים, תכונות ארגונומיות, גלגלים וחומרים שונים מהם עשויים הכסאות המשרדיים. כל עוד עידן המשרדים והאינטרנט רחוק מלהיעלם – הכסאות ימשיכו להשאיר את חותמם במקום העבודה ובבית (רק תזכרו לקום מהם מדי פעם לחלץ עצמות…).