גולש/ת יקר/ה, הדפדפן בו את/ה גולש/ת (internet explorer) אינו מעודכן ואינו נתמך יותר. אתר זה נבנה בהתאמה לתצוגה בדפדפנים מודרניים. למידע נוסף ולשדרוג הדפדפן, לחץ/י כאן 
השימוש בדפדפן מיושן עלול לפגוע בחוויית הגלישה ולחשוף את המשתמש בו לסיכוני אבטחה חמורים, ומומלץ לעדכן בהקדם האפשרי.

חומרי הגלם השונים לריהוט משרדי – יתרונות וחסרונות

במאמר הבא נעזור לכם לעמוד על ההבדלים בין חומרי הגלם העיקריים המשמשים לריהוט משרדי: שבבית, MDF, עץ לבוד, מלמין, פורמייקה ופורניר, ואף נמליץ לכם על חומר הגלם המתאים ביותר בהתאם לשימוש. מתחילים.

סוגי לוחות

בעבר היו נפוצים בעיקר רהיטי עץ מלא, אולם כיום בזכות התפתחות הטכנולוגיות השונות, וכן מתוך רצון לצמצם את כריתת היערות, רוב הרהיטים מיוצרים על בסיס לוחות מעובדים. לוחות אלו מצופים בשכבת ציפוי המעניקה להם את הגימור והמראה הסופיים (ועל כך נפרט בהמשך). 

הלוחות עצמם, על אף שלרוב אינם גלויים לעין, מהווים את עיקר מסת הרהיט, והם שונים זה מזה בתכונותיהם:

שבבית (נקראת גם "סיבית") – חומר גלם העשוי משבבי ושאריות עץ ונסורת הנגרסים ומעורבבים עם דבקים על בסיס פנולים.
השבבית נחשבת לחומר גלם זול וזמין. חסרונה העיקרי הוא בכך שאינה עמידה בפני מים, ולכן אינה מומלצת לשימוש בחללים החשופים למים או לחות מרובה.
חסרון נוסף הוא בנטייתה להתפורר, במיוחד במקרים בהם הציפוי איננו הרמטי, או במהלך פירוק והרכבה מחדש של הרהיט. 

שבבית, en:User:Rotor DB, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

MDF – ראשי התיבות של Medium-density fibreboard. מדובר בלוחות המורכבים משילוב של אבק שיוף, נסורת וסיבי תאית, אשר נגרסים עד דק לסיבים עדינים, מעורבבים עם דבק שרפי ולאחר מכן עוברים כבישה בטמפרטורה ולחץ גבוהים.
התוצאה היא לוחות עמידים ביותר בעלי משטח חלק ואחיד, המתאימים להדבקת ציפויים שונים כגון פורניר, פורמייקה או מלמין, או לצביעה אטומה (שלייף לק).

לוחות MDF הינם פופולריים מאוד בתעשיית הריהוט המשרדי בזכות חוזקם ומחירם האטרקטיבי. חסרונם העיקרי הינו ברגישותם למים, אם כי כיום ניתן למצוא גם סוגי לוחות MDF העמידים לרטיבות.

MDF, Vaderluck at the English language Wikipedia, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

משטחי עץ לבוד (נקרא גם "דיקט" או "סנדוויץ") – לוחות העשויים משכבות דקות של עץ המודבקות זו מעל זו, בפורמט של שתי וערב, ולאחר מכן עוברות כבישה וחיתוך למידות סטנדרטיות.
עץ לבוד נחשב לחומר גלם איכותי ועמיד במיוחד, אשר שימש בעבר אף לצרכי בניין ואפילו בניית מטוסים(!). 

בזכות תהליך העיבוד, לעץ הלבוד מספר יתרונות על פני עץ מלא:

  • אחידות מראה וטקסטורה
  • אפשרות לעבוד עם לוחות גדולים יותר מאלו המתאפשרים על ידי שימוש בעץ גולמי
  • עמידות גבוהה יותר בפני לחץ ורטיבות
עץ לבוד, No machine-readable author provided. Lamat~commonswiki assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 2.5 , via Wikimedia Commons

סוגי ציפויים

כאמור, את לוחות חומרי הגלם בעלי המראה התעשייתי, נהוג לצפות בציפויים שונים המעניקים לחומר את המראה והתכונות הסופיות שלו. לפניכם סקירה קצרה של שלושת סוגי הציפויים העיקריים היום בתחום הריהוט המשרדי:

מלמין – מלמין הוא למעשה כימיקל אורגני אשר נערך בו שימוש נרחב לצורך ציפוי רהיטים. מדובר בחומר גלם בעלות נמוכה יחסית, אשר היה מזוהה עם מראה "פשוט" יותר, אך ערכו עלה עם השנים. כיום, מלמין מזוהה גם עם מראה איכותי ויוקרתי. 
עם מלמין איכותי ניתן להשיג מגוון גימורים וטקסטורות המסוגלים לדמות מתכת, קטיפה, עץ, בטון ועוד כיד הדמיון. הגמישות העיצובית הרבה שלו מתאפשרת בזכות העובדה כי דוגמת העיצוב מתבצעת על ידי הדפסה בתוך הציפוי. 

בין יתרונות המלמין ניתן למנות את העמידות הגבוהה שלו לקרינת השמש, העובדה שהוא קל לעיבוד, היכולת להתאים אותו למגוון רחב של סוגי עיצוב ומחירו האטרקטיבי. 

במלמין נעשה שימוש גם לייצור כלי אוכל כגון: צלחות, כוסות, מצקות ועוד, דבר המעיד על חוזקו ועמידותו.

פורמייקה – פורמייקה היא חומר גלם המשמש לציפוי של רהיטים ומוצרי עץ, העשוי מנייר דחוס ספוג במלמין נוזלי וכבוש בטמפרטורה גבוהה. 
פורמייקה היא חומר גלם נפוץ אשר ניתן לערוך בו שימוש תעשייתי וביתי כאחד. 

לפורמייקה יתרונת רבים, הכוללים:

  • עמידות גבוהה מפני מכות, שריטות ולכלוך
  • תחזוקה ונקיון קלים ופשוטים
  • מבחר רחב של גימורים במגוון צבעים, או במראה עץ טבעי.

מבין סוגי הפוריימקות השונות חשוב לציין את ה-HPL – פורמייקה עמידה במיוחד, המשמשת לא רק לצורך ציפויים אלא גם כחומר גלם בפני עצמו. ה-HPL משמש לייצור מחיצות, רהיטים עמידים, ציפויי מבנים ועוד, הינו עמיד לחלוטין בפני נזקי רטיבות (אינו מגיב לנוכחות מים) וונדליזם, דבר המקנה לו יתרונות רבים. 

פורניר – פורניר הוא לוח ציפוי רהיטים העשוי משכבה דקה של עץ טבעי, המעניקה לו מראה טבעי ויוקרתי של עץ, ללא הצורך לכרות יערות גשם בכמויות גדולות וללא העלויות הגבוהות הנלוות לרהיטי עץ מלא.

מבין חומרי הגלם, פורניר נחשב ליוקרתי ביותר ומתאים במיוחד עבור דלפק קבלה, שולחן מנהלים, או שולחן ישיבות שיעניק למשרד שלכם חזות מרשימה. 

יחד עם זאת חשוב לזכור כי שימוש בפורניר אינו בהכרח ערובה לאיכות, שכן איכות הפורניר עצמו הינה רבת משקל ותלויה במשתנים רבים –  החל מסוג ועובי העץ המצפה ועד חומרי ההדבקה המחזיקים את כלל החלקים.

פסנתר מצופה פורניר מ-1829, P.g.champion, CC BY-SA 2.0 UK , via Wikimedia Commons

אז במה לבחור?

אין תשובה אחת מובהקת לשאלה זו ויש לקחת בחשבון שיקולים שונים כגון עמידות החומר, סוג הרהיט ואופי השימוש בו, כמו גם תנאי הסביבה בה הוא ימוקם.
ככלל, נעדיף מלמין עבור שולחנות משרדיים וארונות משרדיים, וזאת בזכות יחס עלות-תועלת מצויין.
פורמייקה מתאימה במיוחד לעמדות המנהלים הבכירים ודלפק הקבלה, בעוד שפורניר ישמש אותנו בעיקר עבור שולחן ישיבות או שולחן מנהלים יוקרתי. 
בריהוט קפיטריה תהיה העדפה ברורה לחומרים עמידים בפני נוזלים כגון HPL.

ב – 2sit אנו מקפידים לעבוד עם חומרי גלם איכותיים ועמידים ביותר. התוצאה באה לידי ביטוי ברהיטים וכסאות משרדיים איכותיים ועמידים יותר, במגוון רחב מאוד של גוונים וטקסטורות, ובחווית חלל יוצאת מן הכלל.